Verslag Mantelzorgcafé De Deelgenoten Datum: 11 oktober 2024
Aanwezig: 20 personen
Welkom door Hans Acherman
Hans heet iedereen van harte welkom, met een speciaal welkom voor Ingrid ter Heerdt en Mariska Stehouwer van Lariks. Ingrid gaat vanochtend een presentatie geven over wat Lariks welzijn en zorg zoal kan betekenen voor de mantelzorgers in Leusden.
Tijdens de vorige bijeenkomst zijn een tal van onderwerpen door de deelnemers aangeven waar behoefte aan is. Ingrid heeft deze ontvangen en komt daar voor een deel in haar presentatie op terug.
In de vorige bijeenkomst is in een schaal van 1 tot 10 aangegeven welke thema’s belangrijk zijn om bij volgende mantelzorgcafé’s verder te behandelen. De top 3 is:
- Levend verlies, rouwen over wat voorbij is en het leven nemen zoals het is. Gastspreker Kirsten Boller komt in januari een presentatie geven;
- Zingeving voor mantelzorgers. Gastspreker Carola vd Heuvel hebben we bereid gevonden om in december een presentatie te geven;
- NAH InteractContour komt na januari een presentatie geven. Dit wordt nog verder met hen afgestemd.
In november is de Dag van de Mantelzorger. Op deze dag wordt een lunch voor Mantelzorgers georganiseerd door Lariks. Aanmelden is mogelijk t/m 10 november 2024.
Op de tafels ligt de nodige informatie als naslagwerk zoals:
- Vergoedingsoverzicht van mantelzorg via de aanvullende zorgverzekering
- Reiskosten voor mantelzorgers, hoe kun je hierop besparen
- Welzijn op recept, ontdek waar jij je goed bij voelt
- Informatiefolder mantelzorg van Lariks
Wat kan Lariks voor de mantelzorgers betekenen
Ingrid ter Heerdt stelt zich kort voor. Ingrid is manager bij Lariks en stuurt de teams samenleving en triage aan. Mariska Stehouwer is consulent samenleving en daarmee ook mantelzorgconsulent. Mariska organiseert activiteiten voor mantelzorgers waaronder het mantelzorgcompliment. Ingrid heeft kennis genomen van de diverse wensen en behoeftes die de mantelzorgers vorige bijeenkomst hebben aangegeven en heeft deze zoveel als mogelijk meegenomen in haar presentatie.
Binnen Lariks en in samenspraak met de gemeente worden leemtes die ervaren worden op gebied van zorg en welzijn besproken. De gemeente bepaalt het beleid, Lariks is het uitvoeringsorgaan van de gemeente. Zo wordt er o.a. gesproken over de woon-zorg visie. De vergrijzing zal binnen de gemeente Leusden verdubbelen en zal de nodige uitdaging geven.
Lariks is er voor iedereen die hulp nodig heeft op gebied van zorg en welzijn. Op moment dat contact opgenomen wordt met Lariks dan komt u eerst terecht bij de telefoniste. Om een beeld te geven, per jaar komen er 7000 vragen binnen, 2000 vragen zijn voor Automaatje, de overige zijn op gebied van zorg en welzijn. De telefoniste hoort de vraag aan en kan vervolgens verwijzen, zij geeft geen advies. Wat opvalt is er dat er geen gerichte vragen binnen komen op gebied van mantelzorg. Het zijn veelal vragen gericht op voorzieningen als huishoudelijk hulp of vervoersmiddelen.
In zijn algemeenheid is het belangrijk dat de betrokkene eerst contact heeft met de huisarts. Daarbij wordt vanuit de zaal aangegeven dat de aandacht dan veelal voor de patiënt is en niet voor de mantelzorger. Zou goed zijn als de mantelzorger ook direct diverse tips krijgt. Wanneer dementie aan de orde is wordt er door diverse huisartsen gewezen op de casemanager dementie. (Overige ziektebeelden kennen geen casemanager.) De casemanager dementie loopt via Beweging 3.0. De casemanager heeft een coördinerende rol ook richting de mantelzorger. Op moment dat er een wijkverpleger komt let deze ook op de mantelzorger. Lariks heeft veelvuldig overleg met de wijkverpleging.
Lariks kan ambulante begeleiding geven, geeft Ingrid vervolgens aan. Samen wordt gekeken wat er nodig is en wat er kan. De begeleiding is afgestemd op uw situatie. De begeleider ondersteunt en coacht. Wanneer u een vraag heeft vindt er eerst een triagegesprek plaats. Ambulante begeleiding is een algemene voorziening en loopt niet via een beschikking.
Daarnaast wijst Ingrid op de vele patiëntenorganisaties die er zijn. Zij zetten zich in om de zorg aan patiënten nog verder te verbeteren en de belangen te behartigen. Zij zijn gericht op welzijn en bieden lotgenotencontacten, ook voor de mantelzorgers.
Vanuit de zorgverzekeringen worden verschillende diensten geregeld via de aanvullende verzekering zoals vervangende mantelzorg (respijtzorg), mantelzorgmakelaar of cursussen. Alle aanwezigen ontvangen een informatiesetje met een overzicht wat diverse verzekeringsmaatschappijen vanuit de aanvullende verzekering bieden.
Wanneer iemand een tegemoetkoming nodig heeft vanuit de Wmo dan wordt altijd eerst gekeken wat vanuit de zorgverzekering vergoed wordt.
Jaarlijks wordt door Lariks het mantelzorgcompliment uitgevoerd in opdracht van de gemeente. Er is ook een mantelzorgcompliment voor kinderen die binnen het gezin min of meer mantelzorg bieden. Dit zijn in Leusden 120 kinderen. Het mantelzorgcompliment moet voor 31 oktober aangevraagd worden en is vijf jaar geldig. De mantelzorger ontvangt na vijf jaar vanuit Lariks bericht dat weer een nieuwe aanvraag ingediend moet worden.
Lariks voert de taak van Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) uit in opdracht van de gemeente. De Wmo heeft als doel dat mensen mee kunnen doen in de samenleving en zo lang mogelijk voor zichzelf kunnen zorgen in hun eigen leefomgeving: ondersteuning bij zelfredzaamheid en participatie. Als er andere wetten gelden waar men gebruik van kan maken dan gaan deze voor. Daardoor is het versnipperd, maar zo is het landelijk geregeld. Zo is de Wlz (wet langdurige zorg) voorliggend aan de Wmo. Hiervoor dient een Wlz indicatie aangevraagd te worden. Wanneer de indicatie is toegekend dan is er budget om verzorging te bieden. Bij het aanvragen van een indicatie kan een professional helpen bespreek dit met uw huisarts, een casemanager of stichting Mee.
Stichting Mee is een onafhankelijke clientondersteuner. Zij gaan bijv. ook mee met de betrokkene bij gesprekken bij Lariks. Lariks vraagt c.q. adviseert ook altijd om iemand mee te nemen bij een gesprek. Hans geeft aan dat hij contact heeft gehad met Stichting Mee met de vraag of zij een keer een presentatie willen geven. Daar zijn ze afhoudend in. Op de site www.mee.nl vindt u allerlei informatie. De e-mail van Stichting Mee is clientondersteuning@mee-ugv.nl of neem contact op met 033indebuurt: 033-2048677.
Lariks gaat bij aanvragen Wmo altijd in gesprek. Ze komen thuis langs om de vragen die er zijn verhelderd te krijgen. Hoe is de thuissituatie, hoe is het gesteld met de financiën etc. Aangegeven wordt dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor overbelasting van de mantelzorger. Zo vinden er ook gesprekken plaats met de mantelzorger alleen. Voor hulp via de Wmo geldt een eigen bijdrage (er zijn enkele uitzonderingen). Voor een groot deel zijn de regels over de eigen bijdrage bij wet geregeld. Een deel van de regels bepaalt de gemeente Leusden. Op de site van Lariks https://www.lariks-leusden.nl/wmo-en-jeugdwet kan u terugvinden wat er onder de Wmo valt.
Waar gaat u naar toe op moment dat u als mantelzorger overbelasting voelt of voelt aankomen? Hoe eerder u het aankaart hoe beter. Neem contact op met uw huisarts of de POH’er (praktijkondersteuner van de huisarts), zij kennen u het best. Uw eigen welzijn is enorm belangrijk. Zij kunnen dan vanuit ‘welzijn op recept’ doorverwijzen naar de welzijnscoach van Lariks. Samen met de coach gaat u op zoek naar activiteiten of bezigheden waar u zich goed bij voelt. Dat kan een hobby zijn, lekker bewegen, een goed gesprek met een professional of mensen ontmoeten. De gesprekken met de welzijnscoach zijn gratis. Neemt u liever direct zelf rechtstreeks contact op met een welzijnscoach, stuur dan een e-mail naar welzijnscoach@lariks-leusden.nl Binnen vijf dagen neemt de welzijnscoach contact met u op.
Vanuit de mantelzorgers wordt aangegeven dat als je belt met Lariks er niet altijd direct een adequaat antwoord komt en het duurt lang voordat er teruggebeld wordt. Zou prettig zijn als er meer contact is. Ingrid neemt dit mee. Als wens was in de vorige bijeenkomst een mantelzorgmakelaar aangegeven. Lariks heeft niet de beschikking over een mantelzorgmakelaar, dit loopt via de zorgverzekering. Een mantelzorgmakelaar kan zaken voor u uitzoeken en regelen.
Ingrid geeft vervolgens uitleg over respijtzorg. Dit kan geboden worden via de zorgverzekeraar, Wmo of Wlz. Respijtzorg is het tijdelijk overdragen van de zorg, zodat mantelzorgers ook tijd hebben voor bijvoorbeeld werk, studie, gezin, familie, vrienden en ontspanning. Hierbij kunt u denken aan tijdelijke huishoudelijke hulp, dagbesteding of logeeropvang. Voor logeeropvang zijn lange wachtlijsten. Mensen zouden eerder naar de Wlz verwezen moeten worden. Dit kan als er sprake is van 24/7 nabijheid of als er een hulpvraag is die niet uitgesteld kan worden.
Vanuit de mantelzorgers wordt vervolgens aangegeven dat wanneer er sprake is van woningaanpassing dat dit een lang traject is. Belangrijk om nieuwe mantelzorger hierop te wijzen en informeren. De eigenaar/huurder van de woning heeft hierin ook zelf verantwoordelijkheid.
Tenslotte wordt nog als tip meegegeven dat u als mantelzorger altijd moet zorgen voor een plan B. Er kan uzelf ook (tijdelijk) iets overkomen waardoor u geen mantelzorg kan verlenen. Bewustzijn in een vroegtijdig stadium. Veel mensen nemen pas actie als het in feite te laat is.
www.mantelzorg.nl biedt ook veel informatie. U kunt zich daar aanmelden voor de nieuwsbrief zodat u op de hoogte blijft van het laatste mantelzorgnieuws.
Ingrid wordt bedankt voor haar presentatie. Zij en Mariska blijven nog even om vragen te beantwoorden.